Vliegtuig onderhoud te duur? Waarom doet u het niet zelf? Het kan!

EASA Pilot Owner Maintenance

Op het gebied van vliegtuigonderhoud voor privé vliegtuigen is veel te winnen. Over het algemeen is het regime van de onderhoudsprogramma’s en de Continuous Airworthiness Maintenance Organisations (CAMO's) te zwaar voor deze doelgroep.

Een privé eigenaar en een vliegclub kunnen zonder kwaliteitsverlies in een minder zwaar regime opereren.

Er is namelijk de mogelijkheid voor Pilot-Owner Maintenance voor deze doelgroep.

De club of eigenaar onderhoud zelf zijn toestel, onder supervisie van een CAMO of een gecertificeerde vliegtuig technicus.

Hierdoor wordt een kostenreductie van 30-40% gerealiseerd. Vreemd? In de ons omringende landen wordt dit al veelvuldig toegepast!

Hoe werkt het? Heel eenvoudig. De eigenaar/vliegclub wordt initieel getraind en wordt geschikt bevonden om zelf het basis onderhoud aan het vliegtuig uit te voeren. Dit wordt als zodanig in het onderhoudsprogramma van het vliegtuig opgenomen. Zodra er onderhoud noodzakelijk is, produceert de CAMO een werkpakket, waarmee de eigenaar of technische commissie aan de slag kan. Een inspecteur checkt de werkzaamheden en geeft het vliegtuig vrij.

Hierdoor ontstaat met name een aanzienlijke kostenbesparing op het arbeidsloon. Uiteraard zijn er met het beheer wel kosten gemoeid, maar deze zijn een fractie van de huidige kosten. Bovendien is er altijd de back up van de CAMO en de gecertificeerde vliegtuig technicus om ondersteuning te bieden bij de complexe zaken.

Basis

  1. De eigenaar of technische commissie doet zelf het onderhoud aan de eigen vliegtuigen.
  2. De gecertificeerde vliegtuig technicus op het vliegtuigtype voert de eindinspectie uit, geeft het vliegtuig vrij en koppelt werkzaamheden en bevindingen terug op de CAMO.
  3. De CAMO beheert de technische administratie, zorgt voor een werkpakket, verzorgt het Anual Review Certificate (ARC) en beheert het Onderhoudsprogramma.

Hieronder een overzicht van tarieven voor Pilot Owner Maintenance voor vliegclubs en prive eigenaren:

Kosten en bijkomende zaken:

  • opleidingskosten begeleiding per kandidaat € 495,00;
  • Part 66 gecertificeerde vliegtuig technicus per uur voor kwaliteitscontrole € 72,50;
  • kosten per uur voor eventuele onderhoudswerkzaamheden door de technicus € 52,50;
  • per kilometer reiskosten € 0,35;
  • per inspectie wordt € 45,00 in rekening gebracht voor de administratieve afhandeling;
  • beheerskosten CAMO per vliegtuig per jaar voor het beheer € 302,50;
  • per inspectie € 110,00;
  • per jaar voor de ARC (BVL) € 522,50;
  • u leert uw eigen vliegtuig nog beter kennen en leert veel over het onderhoud van uw toestel, wat ook nog eens leuk is om te doen!;
  • de kosten voor onderhoud bij 100 vlieguren per jaar bedragen ongeveer 1500 euro,  wat betaalt u nu?;
  • alle prijzen zijn ex BTW in Euro's;
  • doe-het-zelf ruimtes zijn beschikbaar op Lelystad, Eindhoven en Teuge;
  • geen vaste CAMO fee per maand, u betaalt per inspectie;
  • eigenaar blijft zelf verantwoordelijk voor de tijdige en correcte uitvoering van het vliegtuigonderhoud;
  • eigenaar dient zelf over de noodzakelijke tooling en documentatie te beschikken van het betreffende vliegtuigtype*;
  • eigenaar heeft een eigen ruimte waar het onderhoud uitgevoerd kan worden, indien dit niet mogelijk is zijn er doe-het-zelf mogelijkheden op diverse vliegvelden in Nederland. Vraag naar de mogelijkheden en kosten;
  • eigenaar dient in het bezit te zijn van een goedgekeurd onderhoudsprogramma, een cardex en een AD list van het betreffende toestel. Indien dit niet aanwezig is zullen er eenmalig meerwerk kosten van toepassing zijn.

Condities:

*Air Waterland kan hier in voorzien op basis van koop of huur, informeer naar de mogelijkheden.

Air Waterland

Flamingoweg 10

8218 NW Lelystad

 

Tel: 0320 416826

Email: info@airwaterland.nl

 

Postbus 1002

8200 BA Lelystad

 

KvK nr: 39060441

BTW nr: NL8039.98.922.B01

op alle diensten zijn onze algemene voorwaarden van toepassing